Ratkaisujen alalla

Maatalousministeri Jari Leppä muistuttaa blogitekstissään, että ruokaa tarvitaan aina ja maataloudessa toimitaan monella tapaa tärkeällä ratkaisujen alalla.

Mietin tämän hankkeen nimeä: Maatalousyrittäjän työura muutoksessa. Se kuvaa aikaamme hyvin. Maatalousyrittäjän, maanviljelijän tai viljelijän työ on vuosien ja vuosikymmenien saatossa muuttunut paljon. Ympärillä oleva maailma ja yhteiskunta ovat perin toisenlaiset kuin parikymmentä vuotta sitten. Tämän päivän viljelijä on yrittäjä, jonka toimenkuva on laaja ja osaamista pitää löytyä monelta alalta.

Monelle polku omaan ammattiin on tullut perheen ja suvun työn jatkajana kuin itsestään. Toiselle se on vaatinut muutaman mutkan maailmalla ja sieltä paluun kotitilalle suvun työtä jatkamaan. Jokaisella meillä on oma tarinamme ja oma taustamme.

Muuttuva maailma laittaa tai välillä pakottaa meitä kaikkia miettimään omaa toimintaamme, työtämme ja toimeentuloamme. Vaihtoehdot ovat välillä vähissä. Mietityttää perheen pärjääminen ja kaikki muut velvoitteet. Sukutilan pitkät perinteet voivat olla myös rasite.  On hyvä välillä pohtia omia henkilökohtaisia tulevaisuuden suunnitelmia. Monesti tulevaisuutta miettii isompien hankintojen tai pitkäaikaisten investointien yhteydessä.

Maa- ja metsätaloudessa tehdään ilmastotekoja

Otan esiin yhden ajankohtaisen aiheen, mikä minua harmittaa suuresti ja olen siitä murheellisella mielellä. Nimittäin suomalaisten viljelijöiden syyllistämisen ilmastokeskustelussa, milloin mistäkin näkökulmasta. Jatkuva julkinen keskustelu omasta alasta ja omasta elinkeinosta rasittaa. Sen myötä arvostus omaa työtä kohtaan voi kadota.

Tunnen paljon viljelijöitä ja heidän toimintaansa sekä alan arkea oman viljelijätyöni kautta. Tiedän maa- ja metsätaloudessa toimivien huolehtivan luonnosta ja ilmastosta omalta osaltaan kestävästi. Teemme ilmastonmuutoksen suhteen monia asioita yhtä aikaa. Pystymme omalla toiminnallamme sitomaan hiiltä, korvaamaan fossiilisia raaka-aineita, pitämään talouden pyöriä pyörimässä, huolehtimaan monimuotoisuudesta sekä virkistyksestä.

Kestäviä tuotantotapoja on käytössä ja niihin panostetaan edelleen kuten hyvään maaperänhoitoon, ravinteiden kierrätykseen, viljelykiertojen monipuolistamiseen, biologisten lannoitteiden ja muiden uusiutuvien raaka-aineiden ja energialähteiden käytön lisäämiseen.

Biotalouden näkökulmasta on keskeisen tärkeää, että myös jatkossa metsämme ovat terveitä ja hyväkasvuisia ja maataloutemme kykenee tuottamaan kannattavasti puhtaita kotimaisia elintarvikkeita.

Kun maatalouden ja metsien hiilen sidonnasta keskustellaan, keskustelukumppanilta voi kysyä, miten hän omalla toiminnallaan huolehtii hiilen sidonnasta.

Vinkit hyötykäyttöön oman osaamisen tueksi

Muistatte ehkä muutaman vuoden takaa Puolustusvoimien markkinoinnissa käytetyn lausahduksen ”Tee työtä, jolla on tarkoitus”. Minusta tuohon lauseeseen kiteytyy myös meidän viljelijöiden tekemä työ. Teemme koko Suomen kannalta tärkeää työtä, tuotamme puhdasta ja turvallista ruokaa.

Tämä kuluva poikkeuksellinen koronavuosi on myös huoltovarmuuden osalta osoittanut, että suomalainen ruuantuotanto on kestävää ja koko elintarvikeketju pystyy toimimaan hyvin myös poikkeusoloissa. Kiitos vastuullisesta toiminnasta kuuluu teille kaikille.

Haluan rohkaista viljelijäkollegoita miettimään omaa työtä ennakkoluulottomasti, hakemaan tarvittaessa koulutusmahdollisuuksia ja toteuttamaan omia haaveita ja ideoita. Tämän hankkeen kautta on mahdollisuus löytää vinkkejä ja uusia polkuja, jotka vahvistavat omaa osaamista tai aukaisevat oven johonkin uuteen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että ruokaa tarvitaan joka päivä. Toimimme monella tapaa tärkeällä ratkaisujen alalla.

Jari Leppä

Ministeri Jari Leppä seisoo maatalouden työvaatteissa maitosäiliön edessä

Kirjoittaja on keskustalainen maa- ja metsätalousministeri Pertunmaalta. Maanviljelijä Leppä asuu perheineen kotitilallaan Antinmäellä, jossa tuotetaan maitoa sekä harjoitetaan metsätaloutta ja mökkien vuokrausta. Metsästys, hevoset, Koirakiven Nuorisoseuran toiminta ja erityisesti Koirakiven kesäteatteri ovat mieluisia harrastuksia, jos vapaa-aikaa jää.