Hyvinvointiin kannattaa panostaa

Etelä-Savossa Puumalassa maitotilaa pyörittävä Elina Rantalainen, 38, miettii arjen keskellä paljon itsensä ja eläintensä hyvinvointia. Se on välttämätöntä kestävän maatalouden, yrittäjän jaksamisen ja tilan tulevaisuuden näkökulmasta.

-Olen alusta asti sijoittanut eurot mieluummin omaan ja eläinten hyvinvointiin kuin kiiltävään peltiin. Tykkään työstäni, mutta se ei saa olla koko elämä.

Viimeisen puolen vuoden ajan Elina on pohtinut tulevaisuuden suunnitelmiaan yhdessä Maatalousyrittäjän työura muutoksessa -hankkeen asiantuntijoiden kanssa.

– Omaan tekemiseen sokeutuu helposti. On virkistävää, kun joku katsoo sitä ulkopuolelta, mutta kannustavin silmin ja kysyy, miksi teet näin tai voisiko sen tehdä eri tavalla.

Lue Elinan haastattelu Farmi-lehdestä