Yrittäjän tarina: Asiakkaat löytyvät sosiaalisen median avulla

Neljä ihmistä läskipyöräilee lumisen maiseman keskellä
Luontomatkailuyrittäjä Timo Kaikkonen vie pieniä ryhmiä Hossan kansallispuistoon kokemaan erilaisia luontoelämyksiä. Sosiaalinen media on yrittäjälle keskeinen väline palvelujen markkinointiin ja uusien asiakkaiden löytämiseen.

Vielä vuosi sitten luontomatkailuyrittäjä Timo Kaikkosella, 53, ei ollut tunnuksia Facebookiin tai Instagramiin. Somepöhinä ei tuntunut omalta jutulta, eikä hän tarvinnut sosiaalista mediaa aiemman työnsä tai harrastustensa takia.

Yrittäjän on kuitenkin pystyttävä kertomaan asiakkailleen omista palveluistaan. Se sai myös Timon tarttumaan puhelimeen ja tietokoneeseen uudella otteella.

‒ Pikkuhiljaa olen oppinut, miten otetaan hyviä kuvia ja muotoillaan ytimekkäitä tekstejä. Reaktioista näkee nopeasti, milloin jokin päivitys onnistui, Timo pohtii.

Viime joulun alla Timo järjesti Facebookissa arvonnan kahden vuorokauden retkipaketista. Kommentteja Facebook-postaukseen kertyi lähes 3000. Se on ennätys tähän mennessä.

‒ Oppimisen ja erehdyksen kautta on tullut tehtyä asioita. Hyviä vinkkejä olen saanut ja koulutusta. Muutaman kerran olen käyttänyt maksullista markkinointia. Jo 10–20 euron mainosbudjetilla tavoittaa ihmisiä moninkertaisesti.

Timo Kaikkonen istuu kajakissa samojedinkoira Väinön kanssa
Timo Kaikkonen nauttii luonnossa liikkumisesta yksin ja erilaisten ryhmien kanssa. Tällä kertaa mukana on Väinö-koira.

Armeijauralta eräoppaaksi

Timo Kaikkonen kiittää yrittäjyyden kipinästä Juha Sipilän hallitusta, joka päätti perustaa Suomussalmen, Kuusamon ja Taivalkosken rajalle Hossan kansallispuiston. Timon omat mökit olivat kansallispuiston näköpiirissä.

Matkailunäkymien laajentuminen innosti tarttumaan uuteen uraan luontomatkailuyrittäjänä, kun työvuodet armeijan palveluksessa tulivat täyteen. Syntyi Kainuun Luontoretket.

Timon mukaan armeijavuodet antoivat hyvän pohjan eräoppaana toimimiseen, ja hän myös täydensi osaamistaan ammattitutkinnolla.

Timo tarjoaa päiväretkiä ja useamman päivän paketteja, joihin kuuluu sekä majoitus että ohjelmapalveluja. Retket on suunnattu pienille ryhmille, jotta palvelun henkilökohtaisuus säilyy. Mukaan mahtuu enimmillään 10 henkeä. Timolta voi myös vuokrata liukulumikenkiä, sähköavusteisia läskipyöriä tai kajakkeja.

‒ Ideana on tehdä omasta tukikohdasta päiväretkiä ja käydä katsomassa Hossan tärkeimmät helmet. Illalla syödään hyvin ja saunotaan.

Hirsimökki ja laavu talvella mäntyjen keskellä
Timo Kaikkosen mukaan vanha rakennuskanta kunnioittaa aiempien sukupolvien työn jälkiä ja sopii erinomaisesti Hossan kansallispuiston periaatteisiin.

Luonnon rauhaa ja pieniä mukavuuksia

Asiakkaiden löytämiseen ei ole oikotietä, vaan se vaatii pitkäaikaista työtä. Timo tavoittelee erityisesti ihmisiä, jotka nauttivat luonnosta, mutta kaipaavat myös pientä mukavuutta ja katon yöksi pään päälle.

‒ Kaikki ei ole valmiita menemään luonnon helmaan telttailemaan. Toki telttaakin on mahdollista vuokrata ja mennä omille retkille, Timo sanoo.

Opastettu retki sopii esimerkiksi silloin, jos omat retkeilytaidot ovat puutteelliset, varusteita ei ole tai jos muuten haluaa saada retkestä vähän enemmän irti. Opas osaa kertoa paikan historiasta ja eri kohteisiin liittyvistä tarinoista.

‒ Kaikkia tarinoita ei ole kirjoitettu mihinkään ylös. Niitä kuunnellaan mielellään taukopaikoilla.

Timon mukaan Hossan valtti on sen monipuolisuus. Talvella voi hiihtää, lumikenkäillä tai pyöräillä. Kesällä tarjolla on kauniita melontareittejä, kalastusmahdollisuuksia ja patikointia. Tunnetuimman Julmaölkyn kierroksen lisäksi on muitakin kauniita kohteita.

‒ Infra on hyvässä kunnossa, ja siitä pidetään huolta. Ja paikat ovat täällä siistejä.

Markkinointiin kannattaa varata aikaa

Timo pitää yrittäjille suunnattuja koulutuksia äärettömän tärkeinä. Somen päivittämiseen hän on hakenut oppia eri suunnilta; viimeisimmäksi hän osallistui Maaseutuyrittäjien työkyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen -hankkeen somemarkkinointikoulutukseen verkon välityksellä.

‒ Nyt kun yrittäjyyttä on vähän takana ja perusasiat ovat hallussa koulutuksistakin saa paljon enemmän irti kuin aiemmin.

Sometaitojen lisäksi Timo on osallistunut esimerkiksi vastuullisen matkailun koulutuksiin. Seuraavana vuorossa on perehtyminen verkkokaupan saloihin.

‒ Olen myös yrittänyt bongata webinaareja ja katsoa niitä silloin kun aikaa riittää luonnossa liikkumiselta ja mökkien ylläpidolta ja muulta työltä.

Myös sosiaalisen median päivittäminen on työtä, joka vaatii oman aikansa. Timo on yrittänyt ottaa päivittäisen somehetken, mutta välillä se tahtoo jäädä muiden kiireiden jalkoihin.

‒ Some on yksi tärkeä kanava. Mestariksi siinä en ehkä tule, mutta opin koko ajan lisää. Kun sitä kautta saa positiivista näkyvyyttä, sana lähtee parhaimmillaan kiertämään ja tieto palveluista leviää, Timo pohtii.

Valmennukset suunniteltiin yrittäjien tarpeiden pohjalta

Maaseutuyrittäjien työkyvyn ja hyvinvoinnin edistäminen -hanke järjesti matkailuyrittäjille suunnattuja valmennuksia alkuvuodesta 2021. Valmennusten teemoina olivat esimerkiksi markkinointi sosiaalisessa mediassa, kestävä matkailu ja Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkit.

Uusien tietojen ja taitojen lisäksi koulutukset tarjosivat mahdollisuuden keskustella saman toimialan kollegoiden kanssa, pohtia yhdessä matkailualan tilannetta ja näkymiä sekä verrata yrityksen toimintaan vaikuttavia olosuhteita eri puolilla Kainuuta ja Pohjois-Pohjanmaata.

Teksti: Hanna Moilanen
Kuvat: Timo Kaikkonen & Veli-Matti Lehtonen