Arvojen mukainen elämä lisää hyvinvointia

Yrittäjän hyvinvointipäivässä Pieksämäellä 4.11. sekä yrittäjät että keskeiset sidosryhmät saivat eväitä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eri osa-alueilta. Palautimme luennoitsija-kouluttajamme, yrittäjä Heini Väisäsen johdolla mieleen keskeisiä arvojamme ja kirjasimme ajankäyttöä vuorokauden aikana.

– Onko sinulla arvojen kärjessä vaikkapa perhe ja ajankäyttösi osoittaa, ettei perheelle todellisuudessa jää juurikaan aikaa?  Voisitko siinä tapauksessa miettiä, miten muuttaisit ajankäyttöäsi paremmin arvojasi, tavoitteitasi ja elämäntarkoitustasi vastaavaksi,  herätteli Heini meitä huomaamaan.

Arvojen pohtiminen on myös kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pohjatyötä: kun tunnistamme tilanteen, voimme tehdä tarvittavia muutoksia uneen, palautumiseen, ravintoon ja liikuntaan liittyen. Useinkaan kyse ei ole tiedon puutteesta, vaan sopivasta hetkestä ja oikeasta tuesta, jotta muutos siirtyy haaveen tasolta käytännön toiminnaksi.

-Kannattaa katsoa omaa tilannetta rehellisesti mutta lempeästi. Mikä olisi minulle sopiva ensimmäinen askel, mistä lähtisin liikkeelle? Kun valinta on tehty, tartu toimeen ja anna muutokselle riittävästi aikaa, jotta siitä vähitellen tulee uusi rutiini. Sen jälkeen olet valmis muuttamaan seuraavan asian. Vähän kerrassaan näin edeten on mahdollista tehdä kestäviä muutoksia omassa elämässä. Tukea on saatavilla ja sitä kannattaa hyödyntää, rohkaisi Heini.

Kokemusasiantuntija Anneli Miettinen (vasemmalla) avasi oman elämänsä käännekohtia Heinin (oikealla) kanssa keskustellen. Anneli kertoi, mikä pysäytti hänet omien valintojensa äärelle ja miten matka käytännössä eteni muutosta kohti.

Tauoilla oli mahdollisuus tutustua näytteilleasettajien ständeihin. Toimintaansa esittelemässä olivat ProAgria Etelä-Savo, Step-koulutus, Bola Pieksämäki, LähiTapiola Savo-Karjala, Etelä-Savon Työterveys, SaimaaStadiumi, Etelä-Savon Te-toimisto, Pieksämäen kaupungin yrityspalvelut ja Mela.

Päivän järjestivät Maatalousyrittäjän työura muutoksessa -hanke ja TYÖ2030-aluepilotti.