Matkailu avartaa – reissussa nähtyä ja koettua

Reissasimme pari päivää mahtavalla porukalla benchmarkkauksen merkeissä Pohjois-Karjalaan, Kainuuseen ja Pohjois-Savoon 15. – 17.3.22.

Lähdimme matkaan aamuaikaisin Mikkelistä, jatkoimme Juvan, Savonlinnan ja Punkaharjun kautta ensimmäiseen vierailukohteeseen Kesälahden Purujärvelle:

Tutustuimme Lahtela Highlandin ja Bonus Carnisin toimintaan yrittäjä Jari Paakkunaisen johdolla. Jari on todellinen moniosaaja, jonka yritystoimintaan sisältyvät ylämaankarjan kasvatus, rahtiteurastamo, kuljetuspalvelut ja rengasmyynti. Entisen kyläkoulun tiloissa sijaitsevan teurastamon yhteydessä on myös tilamyymälä.

Kauniissa kevätsäässä matkamme jatkui seuraavaan tutustumiskohteeseen Hammaslahdelle:

Yrittäjä Mari Kärki-Puustinen kertoi VillaValkean ja NavettaValkean arjesta ja juhlasta. Perheyrityksen toiminnassa on mukana parin sukupolven edustajia ja toimintaa on laajennettu uusille urille. Nautimme viihtyisässä tuvassa maukkaan lounaan ja seuraava vierailukohteeseen olikin vain reilun vartin ajomatka:

”Pienesti parasta – ihan luvattoman hyvää” – siinä Soinilan Tilan toiminta kiteytettynä. Kuulimme yrittäjäpariskunta Markku ja Piia Soinisen muutostarinaa maidontuottajista alkoholittomien kuplajuomien tuottajiksi ja erilaisten kynttilöiden valmistajiksi. Pääsimme maistelemaan tilan tuotteita, kuvassa Markku tarjoaa maistiaisia hankkeemme hankevastaavalle Jenni Vattulaiselle. Piipahdimme myös Tilapuodissa ostoksilla.

Yövyimme Kolilla, palauduimme matkasta ulkoillen ja kylpylästä nauttien. Illallisen ääressä oli aikaa jakaa päivän kokemuksia muiden matkalaisten kanssa.

Keskiviikkona 16.3. bussin nokka kääntyi kohti Kainuuta ja uusia kohteita.

Haapala BnB Sotkamossa tarjoaa modernia maalaistunnelmaa yrittäjän oman lapsuuskodin pihapiirissä; majoitusta, maistuvaa ruokaa ja tilan oman pienpanimon tuotteita. Lounasravintolan lasiseinien läpi oli hyvä mahdollisuus kurkistaa panimon toimintaan ja tilan tuotteita oli myös myytävänä. Eikä tämäkään kohde pettänyt odotuksia; yrityksen tarina oli kiinnostava ja lounas värikäs, monipuolinen ja herkullinen. Vatsat täynnä oli hyvä suunnata kohti Kajaania.

Kajaanissa kohteenamme oli Leipomo- ja kondiittoriliike Pekka Heikkinen & Kumppanit Oy.

Yrittäjä Kaisa Marin perehdytti meidät yli satavuotiaan yrityksen historiaan ja nykypäivään leipomon tiloissa. Leipomossa paistetaan edelleen ruisleipä puu-uunissa – halot ovat toki vaihtuneet hakkeeseen. Päiväkahvit nautimme perinteikkään puodin kahvilassa.

Kajaanista matkamme eteni joutuisasti pelkkää alamäkeä etelää kohti – siis Kuopioon.

Sen kerran kun reissuun lähdetään, on hyvien vierailukohteiden lisäksi tärkeää saada nauttia levosta ja hyvästä ruuasta – siitä ei tingitty myöskään Kuopiossa. Torstaina 17.3. jatkoimme kiirettömän aamiaisen jälkeen matkaa.

Korholan talli tarjoaa ratsuhevosten täysihoitopaikkoja Hiltulanlahdessa Kuopiossa. Yrittäjä Marjukka Sinioja-Korhonen kertoi tilan historiaa ja muutosvaiheita maidontuotannosta nykyiseen yritysmuotoon. Pääsimme kiertämään talleilla, ihastelemaan hevosia ja nauttimaan vielä päiväkahvit yrittäjien kotona.

Iltapäivällä alkoi kotimatka  uusia kokemuksia, tuttavuuksia ja ajatuksia rikkaampana. On upeaa, kun saimme yhdessä kuulla yrittäjien kasvu- ja muutostarinoita, kysellä tarkentavia kysymyksiä ja ammentaa ideoita omaan yrittäjyyteen.

Lämmin kiitos kaikille kanssamatkustajille!