Mitä muutosta sinä haluat?

Maatilojen koko kasvaa, ja yrittäjät tekevät isoja investointeja. Se ei kuitenkaan ole ainut mahdollinen tie eteenpäin. Jokaisella tilalla on löydettävä itselle paras ja sopivin polku.

Maatalouden yhteydessä puhutaan usein rakennemuutoksesta ja investoinneista. Yhteiskunta panostaa näihin molempiin merkittäviä summia vuodessa ja maatalousyrittäjät usein vielä paljon enemmän. Keskimäärin maatalouteen on 2000-luvulla investoitu yli miljardi euroa vuodessa.

Rakennemuutos ja investoinnit on nähty kiinteästi toisiinsa kuuluvina vakioina eli tekijöinä, joilla parannetaan maatalouden kannattavuutta ja turvataan kotimainen ruoantuotanto. Myös elintarviketeollisuus on nähnyt tilakoon kasvattamisen olevan sen edun mukaista.

Investoinnit tuotantoyksiköiden kokojen kasvattamiseen ja siitä seuraava rakennemuutos pienempien lopettaessa on varmasti yksi ja ehdottoman tärkeä kehityspolku, joka maatalouden harjoittajille on oltava tarjolla.

Ainoa mahdollinen tie se ei kuitenkaan ole. Jokaisella tilalla on löydettävä itselle paras ja sopivin polku sekä maatilan että siellä asuvien ihmisten näkökulmasta.

Tässä onkin se oleellinen asia, joka on syytä kaikkien muistaa ja ymmärtää: maatalouden kehittämisessä, investoinneissa ja rakennemuutoksessa ei ole kyse maatiloista, vaan kyse on ihmisistä – maatalousyrittäjistä ja heidän perheistään.

Maatila voi olla alusta monenlaiselle toiminnalle

Maatila antaa puitteet ja fyysisen sekä henkisen tilan ihmiselle toteuttaa omia tarpeitaan ja toiveitaan sekä tehdä elämästään sellaisen, jossa olisi mahdollista voida hyvin ja olla onnellinen. Kun tämä on varmistettu, on myös maatilan kehittäminen kestävällä pohjalla.

Kehittäminen voi olla ihan mitä vaan, mitä tilalla asuvat yrittäjät keksivät ja ovat valmiita ja halukkaita tekemään. Ihminen on kokonaisuus, jolla on oltava kykyjä ja haluja. Ilman toista ei ole toista.

Jollekin paras vaihtoehto on raivata uutta peltoa, rakentaa uusi navetta, lisätä tuotantoa sekä investoida miljoona tai kaksi. Ja se on ihan ok ja hyvä juttu.

Jollekin toiselle paras vaihtoehto on suunnitella ja toteuttaa jotain aivan muuta, mitä kyseisellä maatilalla on saatettu tehdä sukupolvien ajan. Ja sekin on ihan ok ja hyvä juttu. Koska molemmat ovat juuri niiden ihmisten valintoja, heidän omia valintojaan.

Eteläsavolainen maatila voi toimia alustana monenlaiselle toiminnalle, jota emme ehkä osaa vielä edes ajatella. Tätä mahdollisuutta on jalostettava siten, ettei nykyinen tapa hankkia elantoa maatilalta sido seuraavaa sukupolvea toimimaan samoin, vaan mahdollistaa jokaisen omat unelmat.

Mitä sinä haluat tulevaisuudelta?

Ilman ulkopuolista apua maatila-alustan tarjoamia mahdollisuuksia ei välttämättä nähdä. Kyse on koko maaseudun elinvoimasta, jos kaikki nämä alustat saadaan hyödynnettyä ja niille löytyy kyvykkäitä ja halukkaita ihmisiä toimijoiksi. Toimijoiksi, jotka hallitsevat omaa elämäänsä eivätkä ole toiminnan kohteina, joita jokin tai joku muu kontrolloi.

On löydettävä jokaiselle maatilalle ja ihmisille se heille paras vaihtoehto heidän omista tarpeistaan ja lähtökohdistaan, ei minkään ulkopuolisen tahon, lihatalon, meijerin tai minkään muunkaan sidosryhmän määrittelemää tulevaisuutta. Todellisten yrittäjien ystävien tehtävä on mahdollistaa tuo löytöretki.

Olen itse joutunut lukuisia kertoja viime vuosien aikana kysymään itseltäni, millainen minun tulevaisuuteni on? Mitä minä haluan tulevaisuudelta ja elämältä?

Sinun tärkein tehtäväsi on kysyä, mitä Sinä haluat?

Vesa Kallio

Vesa Kallio, MTK-Etelä-Savon toiminnanjohtaja
Kirjoittaja on MTK-Etelä-Savon toiminnanjohtaja, joka miettii joka päivä oman tekemisensä ja olemassa olemisensa merkitystä. Vesa tiivistää työfilosofiansa seuraavasti:

”Mitä tekee MTK vai tekeekö mitään? Tähän kysymykseen pitää pystyä vastaamaan joka päivä sekä sähköisten välineiden myötä usein myös iltaisin ja viikonloppuisin. Samalla on muistettava kantaa huolta itsestä, jotta jaksaa kantaa huolta muista. Edunvalvonnan kieliopissa on vain yksi persoonapronomini ja se on me. Me teemme yhdessä meille parasta mahdollista tulevaisuutta.”