Vahvuudet muutoksen voimavarana

Maatalousyrittäjyys tarjoaa monelle mahdollisuuden tehdä omannäköistä työtä ja toteuttaa omia arvoja. Ammatinvalinnan- ja uraohjauksen psykologi Malla Laamanen muistuttaa, että nämä asiat ovat tärkeitä säilyttää myös muutostilanteessa.

Yritin hiljattain kuvata työtäni opinto-ohjaajaopiskelijalle, joka oli tutustumassa TE-toimiston ammatinvalinta- ja uraohjauspalveluihin. Asiakasprosessien, erilaisten menetelmien ja verkostotyön rinnalla päädyin useamman kerran kuvaukseen ohjauksesta yhteisenä tilana. Tilana, jossa on mahdollisuus rauhassa ajatella, keskustella, selvittää ja haaveilla.

Uudet ideat ja suunnan muutokset eivät useinkaan synny tuosta vain, vaan ne vaativat rauhaa ja aikaa. Ne voivat pilkistää ajoittaisena innostuksena tai tyytymättömyytenä, mutta usein arjen päivittäiset haasteet vain vievät päivästä toiseen. Muutos vaatii pysähtymistä omaan tilanteeseen.

Maatalousyrittäjän työura muutoksessa -hanke tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan omaa tilannetta ja tulevaa suuntaa. Mistä tähän hetkeen on tultu ja mihin suuntaan tästä olisi halua lähteä.

Tuleva suunta voi olla vielä monin tavoin hämärän peitossa, mutta hankkeen alkusysäyksen avulla sitä on mahdollista lähteä selvittämään. Se, että vaihtoehtojen ja toiveiden selvittelyn tueksi on erilaisia valmiita palveluja tarjolla ja hankkeen avulla niihin on helpompi tarttua, tukee liikkeelle lähtöä.

Maatalousyrittäjät ovat moniosaajia

Keskusteluissa maatalousyrittäjien kanssa on tullut esille hurja määrä erilaista osaamista, jota työ on kerryttänyt. Työtä on tehty yrittäjänä, mutta taidot ovat haluttuja myös muussa työelämässä. Kukapa ei haluaisi palkata ihmistä, joka on oma-aloitteinen, osaa ratkaista ongelmia, selviää painetilanteissa, on luova, ahkera ja vastuuntuntoinen. Ihan vain joitakin maatalousyrittäjien vahvuuksia mainitakseni.

Monen kohdalla tilan työt ovat vieneet mukanaan pitkään ja on ihan uusi tilanne miettiä, mitä tekisin, jos en tekisi enää tätä työtä. Tilanne voi avoimuudessaan olla alkuun myös hämmentävä: tuntuu vieraalta miettiä, mitä haluaisi tehdä, kun on pitkään vain tehnyt.

Maatalousyrittäjyys on tarjonnut monelle mahdollisuuden tehdä omannäköistä työtä ja toteuttaa omia arvoja ja nämä asiat ovat tärkeitä säilyttää myös muutostilanteessa. Mikä muu voisi olla omannäköistä elämää ja tuoda merkityksellisyyttä itselle? Onko jokin haave jäänyt ehkä toteuttamatta, jokin puoli itsestä piiloon? On tärkeää arvostaa työtä, jota on tehnyt ja samaan aikaan rohkeasti tutkia uusia mahdollisuuksia.

On hieno hetki, kun asiakkaan kanssa yhteiseen avoimeen tilaan alkaa ropsahdella ideoita, haaveita, hullultakin tuntuvia ajatuksia, realiteetteja ja reunaehtoja. On lupa unelmoida ja lupa pudota maan pinnalle. Koska valmiita vastauksia ei ole kenelläkään, kaikkea mahdollista voi pähkäillä.

Uuden kokeileminen saa muutoksen liikkeelle

Ajattelemme helposti, että ratkaisu pitäisi löytyä kerralla ja olla oikea. Monesti on kuitenkin mahdotonta tietää varmasti, mikä tuntuu omalta ja mihin jokin valinta johtaa. Onkin hyvä muistaa, että on olemassa mahdollisuuksia myös kokeilla.

Uutta voi opiskella aluksi vaikka avoimessa yliopistossa tai avoimessa ammattikorkeakoulussa ilman paineita tutkinnon suorittamisesta ja uutta työtäkin on mahdollista lähteä kokeilemaan työkokeilulla. Useat saattavat päätyä jonkinlaiseen hybridimalliin eli jatkavat osittain entisissä tehtävissä, mutta hankkivat rinnalle uutta osaamista ja työtä.

Yleensä asioiden pohtimisella yksin on rajansa. Vaikka lopulliset päätökset joutuu tekemään itse, toisten näkökulmat, mielipiteet, kysymykset ja ideat auttavat jäsentämään mahdollisuuksia. Olen työssäni huomannut, että myös pohtimisella on rajansa.

Pohdinnoissa on mahdollista päästä vain tiettyyn vaiheeseen, sitten täytyy tarttua tekemiseen. Jo pienikin uuden kokeileminen saa muutoksen liikkeelle. Toivon meille kaikille rohkeutta tarttua näihin muutoksen mahdollisuuksiin!

Malla Laamanen

Kirjoittaja työskentelee ammatinvalinta- ja uraohjauksen psykologina Etelä-Savon TE-toimistossa ja nauttii työssään erityisesti yhdessä tekemisestä sekä mahdollisuudesta tutustua laajaan kirjoon erilaisia ihmisiä ja elämäntilanteita. Tärkeitä voimavaroja kirjoittajalle ovat perhe ja luonto, iloa hän pyrkii ammentamaan ympäristön kauneudesta, arjen sattumuksista ja pienistäkin onnistumisista.